728x90

** 에이블튼 라이브의 내장 이펙터 중 Grain Delay 에 대한 메뉴얼의 내용을 우리말로 옮겼습니다.
구글 번역기로 번역한 내용에서 음악적인 것과 맞지 않는 부분을 일부 수정하여 손을 본 것입니다.
개인적인 필요에 의해 만든 것이므로, 번역 품질이 매끄럽지 못합니다.
개인적인 학습 목적의 글 입니다만, 혹시라도 한글로 된 설명이 필요하신 분들을 위해 공개합니다.
문제가 있을 경우 글 삭제합니다. **

그레인 딜레이 효과는 입력 신호를 작은 입자 ( "그레인"이라고 함)로 슬라이스 한 다음 개별적으로 딜레이되며 원래 신호 소스와 다른 피치를 가질 수도 있습니다. 음정(Pitch)과 딜레이 시간(time)을 무작위로 지정하면 소스와의 관계가 거의없는 복잡한 소리와 리듬을 만들 수 있습니다. 이것은 새로운 소리와 질감을 만들거나, 환영받지 못하는 집 손님을 쫓아내거나, 작은 애완 동물을 놀리는 데 매우 유용 할 수 있습니다 (농담입니다!)

각 파라미터를 XY 컨트롤러의 수평 또는 수직 축으로 라우팅 할 수 있습니다. X 축에 파라미터를 지정하려면 컨트롤러 아래의 파라미터 행에서 선택하십시오. Y 축에 파라미터를 할당하려면 왼쪽의 파라미터 행을 사용하십시오.

딜레이(지연) 시간을 곡 템포로 나타내려면 딜레이 타임 비트 분할 단위를 선택할 수 있는 Sync 스위치를 활성화하십시오. 번호가 매겨진 스위치는 16 번째 음표의 딜레이(지연) 시간을 나타냅니다. 예를 들어, "4"를 선택하면 16 비트 음 4 개가 지연되어 신호의 1 비트 (1/4 라이브 오디오 효과 기준 392 음)가 지연됩니다. 동기화 모드가 활성화 된 상태에서 딜레이 타임 필드 백분율 값을 변경하면 딜레이 타임이 분수 단위로 짧아지고 연장되므로 드럼 기계에서 볼 수있는 "스윙"유형의 타이밍 효과가 발생합니다. 동기화 스위치가 꺼져 있으면 딜레이 타임이 밀리 초로 돌아갑니다. 이 경우 딜레이 타임을 편집하려면 지연 시간 필드를 클릭하여 위 또는 아래로 드래그하거나 필드를 클릭하고 값을 입력하십시오. 지연 시간은 XY 컨트롤러의 수평 축으로 라우팅 될 수도 있습니다.

스프레이 컨트롤은 임의의 지연 시간 변경을 추가합니다. 값이 낮 으면 시간이 지남에 따라 신호가 번지므로 사운드에 "잡음"이 추가됩니다. 높은 스프레이 값은 소스 신호의 구조를 완전히 분해하여 다양한 정도의 리듬 혼돈을 유발합니다. 아나키스트에게 권장되는 설정입니다. 각 입자의 크기와 지속 시간은 주파수 매개 변수의 함수입니다.

Pitch and Spray의 사운드는이 파라미터에 크게 좌우됩니다. 조악한 피치 시프터와 매우 유사한 피치 파라미터를 사용하여 그레인 피치를 조 옮길 수 있습니다.

랜덤 피치 컨트롤은 각 그레인의 피치에 랜덤 변형을 추가합니다. 값이 낮 으면 일종의 돌연변이 코러스 효과가 생기고 값이 높으면 원래 소스 피치를 완전히 이해할 수 없습니다. 이 파라미터는 메인 피치 컨트롤과 상호 작용할 수있어 사운드의 피치 구조에서 안정성과 불안정성을 허용합니다.

Feedback 파라미터는 출력 신호의 양이 지연 라인 입력으로 반환되는 정도를 설정합니다. 값이 너무 높으면 피드백이 급증하고 큰 진동이 발생할 수 있습니다. 극단적 인 피드백 설정을 확인하기로 결정한 경우 귀와 스피커를 확인하십시오! 그레인 딜레이에는 Dry / Wet 제어 기능이 있으며 XY 컨트롤러의 세로 축으로 라우팅 할 수 있습니다.

The Grain Delay effect slices the input signal into tiny particles (called ”grains”) that are then individually delayed and can also have different pitches compared to the original signal source. Randomizing pitch and delay time can create complex masses of sound and rhythm that seem to bear little relationship to the source. This can be very useful in creating new sounds and textures, as well as getting rid of unwelcome house guests, or terrifying small pets (just kidding!).

You can route each parameter to the X-Y controller’s horizontal or vertical axis. To assign a parameter to the X-axis, choose it from the parameter row below the controller. To assign a parameter to the Y-axis, use the parameter row on the left side. To refer delay time to the song tempo, activate the Sync switch, which allows using the Delay Time beat division chooser. The numbered switches represent time delay in 16th notes. For example, selecting ”4” delays the signal by four 16th notes, which equals one beat (a quarter Live Audio Effect Reference 392 note) of delay. With Sync Mode active, changing the Delay Time field percentage value shortens and extends delay times by fractional amounts, thus producing the ”swing” type of timing effect found in drum machines. If the Sync switch is off, the delay time reverts to milliseconds. In this case, to edit the delay time, click and drag up or down in the Delay Time field, or click in the field and type in a value. The Delay Time can also be routed to the horizontal axis of the X-Y controller.

The Spray control adds random delay time changes. Low values smear the signal across time, which adds ”noisiness” to the sound. High Spray values completely break down the structure of the source signal, introducing varying degrees of rhythmic chaos. This is the recommended setting for anarchists.

The size and duration of each grain is a function of the Frequency parameter. The sound of Pitch and Spray depends very much on this parameter. You can transpose the grain pitch with the Pitch parameter, which acts much like a crude pitch shifter. The Random Pitch control adds random variations to each grain’s pitch. Low values create a sort of mutant chorusing effect, while high values can make the original source pitch completely unintelligible. This parameter can interact with the main Pitch control, thus allowing degrees of stability and instability in a sound’s pitch structure.

The Feedback parameter sets how much of the output signal returns to the delay line input. Very high values can lead to runaway feedback and produce a loud oscillation — watch your ears and speakers if you decide to check out extreme feedback settings! Grain Delay also has a dry/wet control, which can be routed to the vertical axis of the X-Y controller.

728x90
  • 네이버 블러그 공유하기
  • 네이버 밴드에 공유하기
  • 페이스북 공유하기
  • 카카오스토리 공유하기